fredag 11 april 2014

Trettio år med grus i skon..




För några dagar sedan var jag och hustrun ute och promenerade på stadens östra sida. Fick för oss att vi skulle gå förbi Ekängens IP.

När vi kom på gångvägen från Kjulavägen över Ekängen bort mot Strängnäsvägen - passerade vi "grusplanen".

Eller rättare sagt: Där "konstgrusplanen" tidigare låg - fanns det nu en toppmodern konstgräsplan. Den såg verkligen grön och inbjudande ut. Det var så att man ville ut och känna på underlaget.....

Plötsligt kom nostalgin över mig och jag kom ihåg år 1975 - jag spelade i Hälleforsnäs IF och vi mötte Östermalms IS i en träningsmatch på just Ekängens grusplan. Vi vann matchen mot ett mycket elakt spelande ÖIS.

När jag ändå stod där och funderade så blev året plötsligt 1983 och debuten med VoIF Diana skedde på Ekängens konstgräs... Motståndare och resultat är numer bortglömt...

Under åren som ledare i VoIF Diana har sedan planen begåvats med ett grustäcke ovanpå den gamla plasten. Det har varit många iskalla kvällar med stenhård och isig plan..

Det är ganska typiskt att man slitit i 30 år på denna fotbollsplan och sedan när vi beslutar oss för att ta timeout med verksamheten - då anlägger kommunen en konstgräsmatta, som ser helt enkelt underbar ut!

Bara att se den planen - gör att man blir sugen på att ha någon form av verksamhet på planen nästa år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar